tiistai 1. joulukuuta 2015

Voimansiirto 2 Automaattivaihteistot

Nykyaikaiset automaattivaihteistot voidaan jakaa kolmeen osaan,  portaattomiin cvt, mekaanisiin ja perinteisiin vaihteistoihin. Automaattivaihteisto huolehtii sopivasta välityssuhteesta ajotilanteen mukaan ja vaihtaa sen itse. Automaattivaihteiston hyötysuhden ei ole yhtä hyvä kuin mekaanisen vaihdelaatikon sen sisäisen voimanhäviön ja suuremman sähköntarpeen takia, mutta etuna on käyttömukavuus.

CVT-vaihdelaatikko on porttaattomasti toimiva joka mahdollistaa ajotilanteella ja polttoainetaloudelle parhaimman välityssuhteen joka muodostetaan variaattorilla.
Moottori ja vaihteisto on yhdistetty hydraulisella monilevykytkimella tai momentinmuuntimella.

DSG-vaihteisto on rakententeeltaan enemmän manuaalisen vaihdelaatikon tapainen kun se on perinteisen automaattivaihteiston, koska siinä ei ole planeettapyöriä. DSG-vaihteisto toimii kaksoiskytkimellä, parillisille ja parittomille vaihteille oma kytkin. Vaihteiden on melkein katkotonta koska seuraava vaihde on valmiiksi kytkettynä.

Momentinmuunnin siirtää voiman vaihteistoöljyn välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti