keskiviikko 19. marraskuuta 2014

sähkötekniikan perusteet 1. tehtävä 2

1. nimeä käynnistimen pääosat:
- tasasähkö moottori
- solenoidi eli siirtorele
- siirtohaarukka ja käynnistyshammaspyörä


2. kuinka käynnistin lähtee pyörimään?
-käynnistin lähtee pyörimään kun virta-avainta käännetän virtalukossa käynnistys asentoon, silloin yhdistyy ns. heräte virta solenoidin pito- ja veto käämeille. magneettikenttä vetää rautasydämmen solenoidin sisään jousivoimaa vasten. Rautasydämmen toiseen päähän nivelöity siirtrohaarukka työntää käynnistyshammaspyörän, vauhtipyörän hammaskehälle. Heräte virran tullessa solenoidille, solenoidin toisessa päässä oleva kosketus levy yhdistää akulta tulevan kaapelin sekä käynnistimen sisään menevän kaapelin jolloin käynnistimen sisään menee virta. Magnetismin ja virran avulla käynnistin rupeaa pyörimään.
3. nimeä solenoidin tehtävät.
- solenoidin on tarkoitus siirtää käynnistimen rattaat oikeaan asentoon jotta käynnistin toimii
- solenoidi yhdistää akulta tulevan virran käynnistimen käämeille


5. kuinka paljon käynnistin ottaa akulta virtaa?
- käynnistin ottaa akulta maksimissaan 146-178 A (VW vento)
- käynnistmen ottaman virran määrä riippuu käynnistimen koosta sekä moottorin koosta

6. mittaa solenoidin käämit.
- pitokäämi: n.2 ohmia
- vetokäämi: n. 0,05 ohmia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti